25.04 Erfaringer fra 2. rankingløp.
Gikk stort sett greitt. Noen løpere hadde ikke fylt ut brikkenummeret på
startlista. Det hender at jeg trenger dette nummeret for å identifisere løpere
som ikke er blitt registret elektronisk. Det er også en fordel om alle
skriver slutt-tida si på startlista etter at de er kommet i mål.
19.04 Erfaringer fra 1. rankingløp.
Mange løpere hadde fått nye brikkenumre. Tror jeg har funnet ut
hvem det er, men det kan lønne seg å ta en sjekk på resultatene likevel. Vil
gjerne ha melding på forhånd når nå noen får ny brikke, skifter klasse
eller klubb.
Pass også på å melde fra når dere låner brikke av familiemedlemmer. Lars
Helge Westerheim sto som vinner av H17 til jeg forsto at det måtte være
Kenneth som hadde lånt brikken hans! Det enkleste for meg er om dere
registrerer slike lån på lista for utleie av brikker.
Et par løpere glemte å registrere seg på Regnly-klokka. Dette er først og
fremst et problem for arrangøren som får vanskeligheter med å kontrollere
hvor mange som er kommet i mål. Løperen får ikke elektronisk tid, og det er
mye etterarbeid å finne ut av saker og ting. Arrangørene må merke godt
fra målposten til avlesingsenheten (kort veg), og kontrollere at alle løperne
registrerer seg!
Noen av utleiebrikkene måtte leies ut flere ganger. EKT-systemet
kan bare lagre tida for en brikke EN gang. Hvis brikken går flere ganger
gjennom mål, kan man velge om man vil beholde eller overskrive den første
tida. Det må altså skrives ned manuell tid på den ene av den 2 som har brukt
brikken, og jeg må også vite om hvem som brukte brikken FØRST og
SIST.
Pass også på å notere alle data om utleiebrikkene så nøyaktig som mulig.
Verken brikker eller leiere finnes i systemet fra før, og det er ganske mye arbeid
å få tak opplysningene i ettertid.
Det var ingen døde brikker på dette løpet. Derimot oppdaga vi 4 døde postenheter, 43,45,46 og 110. De 3 første i langløypa, den siste var en fellespost mellom lang og kort. Disse postene er fjerna fra strekktidene.
16.04 Til arrangører av Rankingløpa 01
I år prøver vi å forenkle arrangementet litt ved at vi dropper
å skrive ned tida på alle løperne som kommer i mål.
Bare de løperne som har "død" brikke, eller som ikke har fått
"nulla ut" brikken på start skal noteres. Tidene for disse løperne
regnes manuelt på et eget ark.
Når en brikke er "Død" leses den IKKE av Regnly-klokka. Det er
derfor viktig at arrangørene følger med på denne hele tida. Men en gang man
merker at brikken ikke blir lest, må man stipulere en innkomsttid på løperen.
Bruk tida for sist innkomne løper som utgangspunkt. Løperen vet som regel selv
starttida si, hvis ikke, finnes den på startlistene eller starterlista.
Brikker som ikke er blitt "NULLA" merkes ved at det kommer mange
poster på strekktidlappen, noen med spørsmålstegn.
Disse brikkene får avlesingstida skrevet ut på Regnlyklokka, og tida kan
skrives av derfra. Disse løperne får 100% korrekt innkomsttid
dersom man trekker fra tida mellom siste post og avlesingstida
(post 250). Denne "strekktida" finner man på strekktidlappen.
Det er laga et eget skjema for manuell utregning av tider til slike løpere.
Fyll ut alle felter på skjemaet, det sparer meg for mye arbeid når de
elektroniske listene skal lages. Rett navn-klubb-klasse-brikkenr på
løperne er en forutsetning for at listene skal bli rette.